събота, 10 юли 2010 г.

За името на града Йерусалим (1)

На библейски еврейски език името на града звучи Йерушалем. То се среща 643 пъти в Стария Завет, а в арамейската си форма Йеруашалаем още 26 пъти. То не се споменава в книгите на Петокнижието, Осия, Йона, Наум, Авакум, Агей, Йов, Притчи и Рут. У нас е възприета гръцката форма на това име - Йерусалим - чрез превода на 70-те и Новия Завет.
Името Йерусалим се среща за първи път в историята в египетски заклинателни текстове против враговете на Египет около 1900 г. пр. н. е. във формата :ws:mm (аушамен). Тези текстове съдържат имена на царе, градове и народи и проклятия към тях. Написани са върху парчета от глинени съдове или глинени фигурки на пленници с вързани на гърба ръце (от времето на XX египетска династия). Вярвало се, че като се строшат и заровят, фараонът ще навреди на противниците си по магически път. Тези текстове са едни от най-старите и най-важните извори за историческата география на Палестина. Текстовете от първия ип съдържат имена на 31 владетели и на 21 градове, между които Йерусалим, Аскалон, Бет-Шен.
В Амарненските писма (от около 1390-1365 г. пр. н. е.), които бяха открити в двореца на фараон Ехнатон (Аменхотеп, Аменофис IV), името е предадено на акадски Uru-salim. Тази форма дава възможност да се изясни името етимологически. На шумерски и акадски "uru" означава град, а "salim" би могло да значи мир или да е име на едно от почитаните по тези места божество Салимум (Салману). За съжаление, както твърде често се случва при древните имена, днес е трудно да се установи точното първоначално значение на названието "Йерусалим".
В Битие 14:18 градът е наречен Шалем (Сале/и/м). Много по-често и от по-голямо значение е едно друго име на за Йерусалим - Сион. То се среща 154 пъти в Стария Завет, понякога в съчетание с други думи: "дъщеря на Сион" (евр. bat sijon), както в случая има персонифициране на града, и "девица дъщеря на Сион" (евр. betulat bat sijon). Това име се употребява най-вече в книгите на пророк Исаия, Псалтира, Плач Йеремиев, на пророк Йезекиил и то предимно в тесктове с поетически характер. И неговата етимология не е сигурна. Би могло то да е образувано от корена "sjj" (сух съм) и така да отразява това, че градът бил построен на сух, безводен хълм (уеднаквяването на "Шалем" с Йеруалим е сигурно въз основа на Пс. 75:3 и на Genesis-Apokryphon от Кумран (XXII, 13; срв. Й. Флавий. Юдеи древн. I,10,2).
Други имена на града, които се срещат в Библията и извън нея са: 1. Jevus (Съд. 13:10), поради обитаването му от йевусейци в XII-X век пр. н. е.; 2. Град на Давид (2 Цар. 5:9) след превземането му от Давид; 3. Мория (moriah). Названието се свързва с жертвата на Авраам (Бит. 22:2). В Септуагинта стои името Армория (2 Пар. 3:1), тъй като се свързва с аморейците; 4. "Градът" (Пер. 32:24), заради утвърждаването на Йерусалим като столичен град.; 5. Ариел (Ис. 29:1-2) - образен топоним, който означава "лъв на Бога" или "сърце на Бога".; 6. Aelia Capitolina - име, дадено от римляните след като разрушават града в 135 г. след н. е.; 7. El-Quds: арабско име, което означава "светият град".
следва

Няма коментари:

Публикуване на коментар